9,1
3.608 beoordelingen
Terug naar overzicht
59-De-nieuwe-Toyota-Yaris-duurzaam-was-nog-nooit-zo-leuk-hero.jpg

In deze alternatieve aandrijflijnen gelooft Toyota

Focus op meerdere alternatieve aandrijflijnen

Elektrificatie is het sleutelwoord bij Toyota. Al in 1997 introduceerden we ’s werelds eerste Full Hybrid in serieproductie, de Toyota Prius. Inmiddels is in Europa meer dan 60 procent van alle Toyota verkopen een hybride Toyota. “Toch draait het niet alleen om hybride”, benadrukt CEO Johan van Zyl van Toyota Motor Europe (TME).

Grote rol voor waterstof

“We investeren ook in batterij-elektrische auto’s, plug-ins en brandstofceltechnologie”, vervolgt Van Zyl. “In de komende jaren introduceren we in Europa meer dan 60 nieuwe of geüpdatete elektrische voertuigen. In 2025 moet dat resulteren in een mix van aandrijflijnen waarvan meer dan 70 procent hybride is, meer dan 10 procent plug-in hybride en meer dan 10 procent batterij-elektrisch en waterstof. Toyota gelooft in de ‘Hydrogen Society’, een samenleving waarin waterstof een heel grote rol speelt. We laten het potentieel van waterstof al zien in bussen en vrachtauto’s. Daarnaast kan je deze technologie gebruiken in boten en vliegtuigen.”

Grote-rol-voor-waterstof-555.jpg

Thiebault Paquet, directeur van de business unit die bij TME verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. “Groene elektriciteit wordt niet 24/7 opgewekt en ook niet altijd op de plek waar je het wilt hebben. Je zou die energie dus voor langere tijd moeten kunnen opslaan, in grote hoeveelheden, maar batterijen kunnen dat niet. We hebben dus ook waterstof nodig. Niet alleen voor de automobielindustrie, ook voor andere toepassingen, zoals zware bedrijfsvoertuigen waarbij zware lading en grote afstanden de norm zijn. Daarom verwachten we op korte termijn onze wereldwijde verkoop van brandstofcelsystemen te kunnen vertienvoudigen.”

Waterstofclusters

Toyota’s brandstofceltechnologie vind je behalve in de personenauto Mirai ook in de openbaarvervoersbussen van het Portugese Caetano. Voor een verdere groei hebben we de Fuel Cell Business Group opgericht, gevestigd in Brussel. Die richt zich op onder meer de realisatie van waterstofclusters die leveranciers en gebruikers samenbrengen. Denk aan een vloot taxi’s die rond een waterstoftankstation zijn geclusterd. Een dergelijk cluster stimuleert de bouw van nieuwe waterstoftankstations. En hierdoor zal de vraag naar waterstofauto’s groeien. Dergelijke waterstofclusters zijn al te vinden in Parijs, Hamburg, Polen, Engeland, maar ook in Nederland.

Waterstofclusters-55.jpg
Hybride en batterij-elektrisch

Toyota focust zich ook op hybride en batterij-elektrisch. “Hybride is uitstekend op plaatsen waar geen laadinfrastructuur is en bijvoorbeeld ideaal qua kostprijs”, zegt Erwin Jongh, zero emission specialist bij Toyota Nederland, in het vakblad TankPro. “Vergeleken met een batterij-elektrische auto heeft het accupakket slechts een vijftigste van de batterijcapaciteit terwijl je toch tot 50 procent van de rijtijd elektrisch kan rijden. Voor steden, waar de lucht is vervuild door stikstof en fijnstof, ontwikkelen we juist batterij-elektrische bestelauto’s zoals de elektrische Proace en Proace City. Voor lange afstanden en het vrachtvervoer zie ik waterstof als de ideale brandstof.”

Samenwerking met derden

We hebben dus ambitieuze plannen. Daarom zoeken we ook de samenwerking op met andere partijen. Bijvoorbeeld op het gebied van toekomstige generaties batterijen voor batterij-elektrische auto’s. Een joint venture met Panasonic moet de ontwikkeling en productie van nieuwe batterijen tien keer sneller maken. Daarnaast werken we aan solid state batterijen die meer vermogen halen uit kleinere accupakketten. Bovendien laden ze veel sneller op. We verwachten voor 2025 de eerste elektrische voertuigen met deze technologie op de markt te brengen.

Volledig elektrische Toyota SUV

Meer dan de helft van de Toyota verkopen betreft een hybride Toyota, een aandeel dat met de komst van de nieuwe Yaris Hybrid en Highlander ongetwijfeld verder zal stijgen, naar zelfs 68 procent, hopen we. In 2021 onthullen we verder een nieuw elektrisch model dat specifiek voor de Europese markt is ontwikkeld. Denk aan een SUV van het maatje RAV4. Spannende tijden dus!

Volledig-elektrische-Toyota-SUV-555.jpg
Meer info over de Mirai Meer info over Proace Electric Meer over de Highlander